niedziela, 28 października 2018

Dyniowe ciasteczka z czekoladą. Pierwsza potrawa z dyni, którą lubią moje dzieci!



Pierwszym daniem, jakie powstało w naszym domu w ramach książkowego wyzwania zostały dyniowe ciasteczka z książki ' BUT I COULD NEVER GO VEGAN!' -Kristy Turner. Nie wiem czy książka ma swój polski przekład. Ja nie namierzyłam.  Ciastka dyniowe powstały przy szukaniu przepisu, który spełniłby wymóg: "musi być w nim dynia",  gdyż takowa stała u nas na parapecie.
Do przepisu można użyć prawdopodobnie dowolnej jadalnej dyni. Ja użyłam piżmowej - takiej jak na zdjęciu poniżej.
Dynia jest NIEWYCZUWALNA przez dzieci!


Ciasteczka oryginalnie nazywają się 'PUPKIN CHOCOLATE CHIP COOKIES', ale z racji tego, że nie miałam czekoladowego groszku - u mnie są po prostu ciasteczkami dyniowymi z czekoladą. Poniżej zdjęcie z książki - jak wyglądał oryginał.
Ciasteczka z groszkiem czekoladowym są atrakcyjniejsze wizualnie, ale, wierzcie mi, że to nie ma aż takiego znaczenia, bo ciastka znikają błyskawicznie! Nawet podwójna porcja!


No to teraz do rzeczy:
Potrzebne będą:
1. Deska do krojenia i ostry nóż (do pokrojenia dyni)
2. garnek z pokrywką- najlepiej z grubym dnem- wielkość zależna od tego ile dyni będziemy musieli poddusić. u mnie był litrowy.
3. Sitko
4. Widelec lub blender
5. Dwie duże miski (garnki, pojemniki itp- aby wymieszać ciasto).
6. Łyżka
7. Papier do pieczenia (lub odpowiednik).
8. Blachy do pieczenia 

Składniki: 
  • 200g mąki (pszenna, orkiszowa...)
  • 1 łyżka zmielonego siemienia lnianego
  • 1 łyżeczka sody (lub proszku do pieczenia)
  • 1 łyżeczka cynamonu
  • 1/2 łyżeczki imbiru
  • 1/2 łyżeczki soli
  • 1/4 łyżeczki startej gałki muszkatołowej
  • 1/4 łyżeczki mielonego kardamonu
  • ok 300g obranej i pokrojonej dyni (dowolna jadalna odmiana) - można użyć gotowego puree
  • 70 g roztopionego masła (w oryginale: wegańskiego)
  • 60 ml syropu klonowego
  • 40g cukru kokosowego lub brązowego (z białym zwykłym też wyjdzie)
  • 1 łyżka dowolnego masła orzechowego - gładkiego
  • 180 g groszku czekoladowego - u mnie była to zamiennie posiekana czekolada - tutaj dowolność - mleczna lub gorzka. Ilość można dostosować do własnych potrzeb.
  • woda
Zamiennie zamiast części przypraw można wg mnie zastosować przyprawę do pierników.
Można zmniejszyć ilość cukru.

Wykonanie:
  1. Pokrojoną dynię wrzucić do garnka i podlać odrobiną wody. Przykryć pokrywką i dusić aż będzie miękka (ok 10-15 minut, w zależności od ilości dyni).



2. Gdy dynia jest już miękka - odcedzić ją na sitku i zagnieść widelcem lub zmiksować blenderem.
3. Do dużej miski wsypać wszystkie sypkie składniki.  Wymieszać.
4. W drugiej misce wymieszać wszystkie płynne składniki.
5.  Połączyć zawartości obu misek.


6. Dorzucić czekoladę i wymieszać.
7. Nakładać łyżką na blachę wyłożoną papierem do pieczenia. Porcje nie powinny być zbyt duże, ponieważ jeszcze znacznie urosną.
8. Piec w temperaturze 175 stopni ok 12 min (przy 2-3 poziomach w piekarniku może być potrzeba pieczenia ponad 15 min.  ciastka powinny być ładnie zarumienione.)
9. Wystudzić.
Smacznego! U mnie są zjadane jeszcze na ciepło.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz